وام ازدواج ۱۴۰۲ به چه کسانی تعلق می ‌گیرد؟

Wedding-Loans
توضیحات مختصر:

یکی از معروف‌ترین تسهیلات که هر زوج پس از عقد دائم به سراغ دریافت آن ‌می‌رود، وام ازدواج است. برای دریافت این وام باید از تمام شرایط آن برخوردار باشید تا بتوانید آن را به سادگی دریافت کنید. وام ازدواج یکی از پرطرفدارترین وام‌ها به شمار می‌رود؛ زیرا سود آن بسیار پایین بوده و شرایط […]

فهرست مطالب

یکی از معروف‌ترین تسهیلات که هر زوج پس از عقد دائم به سراغ دریافت آن ‌می‌رود، وام ازدواج است. برای دریافت این وام باید از تمام شرایط آن برخوردار باشید تا بتوانید آن را به سادگی دریافت کنید. وام ازدواج یکی از پرطرفدارترین وام‌ها به شمار می‌رود؛ زیرا سود آن بسیار پایین بوده و شرایط بازپرداخت آن معقول است. تمامی زوجین برای دریافت وام ازدواج خود موظف به پرداخت ۴ درصد سود به بانک هستند. وام ازدواج ۱۴۰۲ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ مبلغ این وام چقدر است؟ این وام به افراد زیر 50 سال و آنهایی که برای دریافت وام اقدام نکرده‌اند، تعلق خواهد گرفت. همچنین تمامی ایرانیانی که خارج از کشور سکونت داشته و گواهی ازدواج آنها توسط سفارت ایران صادر شده، قادر به دریافت این وام خواهند بود.

آیا وام ازدواج به افراد مسن تعلق می‌ گیرد؟

افراد در هر سنی می‌توانند تصمیم به ازدواج بگیرند؛ اما شاید این سوال برای شما نیز مطرح گردد که اگر سن بالا باشد، می‌توان وام ازدواج را دریافت نمود؟ برای گرفتن وام ازدواج هیچ محدودیتی وجود نداشته؛ اما براساس قانون جدید به افرادی زیر ۱۸ سال، وام ازدواج تعلق نمی‌گیرد.

شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج

برای دریافت وام ازدواج ۱۴۰۲ می‌بایست از برخی از شرایط عمومی برخوردار باشید. از مهم‌ترین این شرایط می‌توان به دارا بودن تابعیت کشور ایران اشاره کرد. در حال حاضر به هر یک از زوجین مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد. بنابر تبصره ۱ دستورالعمل اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، متقاضیانی که سن ازدواج آن‌ها در زوج‌ها زیر ۲۵ سال و در زوجه‌ها زیر ۲۳ سال باشد، می‌توانند از مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره‌مند شوند.

تمامی شهروندان ایرانی خارج از کشور نیز در صورتی که گواهی ازدواج آنها به‌واسطه سفارت جمهوری اسلامی ایران صادر شده باشد، می‌توانند اقدام به ثبت نام نمایند. همچنین گواهی ازدواج باید به مهر کنسولگری ایران در کشور مورد نظر ممهور گردد. از دیگر شرایط مهم دارا بودن کارت ملی موقت یا دائم و کد پستی محل سکونت متقاضی است.

با در نظر گرفتن امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر یک از ایرانیان، در صورتی که متقاضی در گذشته از تسهیلات استفاده نکرده باشد، می‌تواند از این تسهیلات قرض الحسنه ازدواج استفاده نماید. با در نظر داشتن بند قانونی موجود، تسهیلات ازدواج برای زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها پس از یک فروردین ۱۳۹۸ بوده و از وام ازدواج استفاده نکرده باشند، پرداخت خواهد شد.

واجدین شرایط دریافت وام ازدواج ۱۴۰۲

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که برای دریافت وام ازدواج ۱۴۰۲ مطرح می‌شود، شرایط واجدین دریافت این وام است. تمامی افرادی که پس از اول فروردین ۱۳۹۸ ازدواج کرده و تا به حال اقدام به دریافت این وام نکرده‌اند می‌توانند از این تسهیلات بهره ببرند؛ به شرطی که سن آن‌ها زیر ۵۰ سال باشد. شایان ذکر است که این وام تنها یک بار به زوجین تعلق می‌گیرد و در صورتی که یک زوج در ازدواج اول خود از این تسهیلات استفاده نکند، می‌تواند در ازدواج دوم اقدام به دریافت آن نماید.

برای دریافت وام ازدواج ۱۴۰۲ می‌بایست ازدواج شما در شناسنامه و در مراکز معتبر ثبت ازدواج ثبت گردد. برای دریافت وام ازدواج نیازمند معرفی دو ضامن به بانک هستید. ضامنین می‌توانند بازنشستگان و کارمندان دولت و همچنین نیرو‌های نظامی باشند. اگر پدر یا مادر زوجین دارای مشاغل آزاد بوده، ارائه پروانه کسب یکی از مدارک ضروری محسوب می‌شود.

مطابق با قوانینی که برای دریافت وام ازدواج وجود دارند، معرفی دو ضامن کافی است؛ اما در صورتی که مبلغ وام بیش از حد معمول باشد، امکان درخواست بانک برای معرفی ۳ یا ۴ ضامن وجود خواهد داشت. از دیگر شرایطی که واجدین دریافت این وام باید از آن برخوردار باشند، ثبت عقد نامه و داشتن تابعیت ایران است. پیروان اقلیت‌های مذهبی نیز برای دریافت تسهیلات وام ازدواج می‌توانند اقدامات مقتضی را انجام دهند؛ اما باید توجه داشته باشند که عقد آن‌ها باید در مرکز اقلیت‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرد. اقلیت‌های مذهبی علاوه‌بر ضامن و شرایط موجود، می‌بایست اقدام به ارائه اصل و کپی سند ازدواج و فیش حقوقی و نامه کسر از حقوق ضامنین نمایند.

نکته مهم دیگری که در رابطه با دریافت وام ۱۴۰۲ وجود دارد این است که در فرم درخواست باید به‌طور کامل آدرس و کد پستی متقاضیان و ضامنین نوشته شود. پس از طی فرآیند اداری وام مورد نظر حداکثر تا سه ماه به زوجین پرداخت خواهد شد. برخی از بانک‌ها به‌دلیل مواجه شدن با مشکلات بودجه‌ای اقدام به پرداخت دیرتر از زمان تعیین شده به ضامنین می‌کنند.

بانک‌ های ارائه دهنده تسهیلات وام ازدواج ۱۴۰۲

به‌طور کلی تمامی بانک‌ها اقدام به پرداخت تسهیلات وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ می‌کنند. در صورتی که قصد دریافت این وام را دارید، نیاز است تا به بانک مربوطه مراجعه کرده و فرم درخواست استفاده از این تسهیلات را از بانک مورد نظر دریافت نمایید. بانک‌هایی که ارائه‌دهنده وام ازدواج هستند شامل بانک ملت، بانک رفاه کارگران، بانک مسکن، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک ملی ایران، بانک تجارت، بانک صادرات، پست بانک ایران، صندوق کارآفرینی‌امید، بانک پارسیان، بانک سامان، بانک قرض الحسنه مهر ایران، بانک انصار، بانک گردشگری، بانک دی و بسیاری از بانک‌های دیگر می‌شوند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام ازدواج ۱۴۰۲

برای دریافت وام تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به ارائه مدارک الزامی و مهمی مانند سند ازدواج و اصل شناسنامه ضامنین نیازمند هستید. از مدارک مهم دیگر می‌توان به اصل کارت ملی زوجین و اصل کارت ملی ضامن اشاره کرد. کد پستی ۱۰ رقمی و آدرس محل سکونت زوجین به همراه کد رهگیری ۱۰ رقمی که می‌توانید آن را از سایت دریافت کنید نیز ضروری هستند.

سخن پایانی

در حال حاضر یکی از دغدغه‌های مهم زوجین استفاده از تسهیلات وام ازدواج و دریافت آن است. بسیاری از زوجین با استفاده از وام ازدواج ۱۴۰۲ می‌توانند کالا‌های ضروری مورد نیاز خود را خریداری کنند؛ اما همواره این سوال از جانب آنها مطرح می‌شود که وام ازدواج ۱۴۰۲ به چه کسانی تعلق می‌گیرد. این وام به تمامی افرادی که پس از فروردین ۱۳۹۸ ازدواج کرده و تاکنون از تسهیلات مورد نظر استفاده نکرده‌اند تعلق خواهد گرفت. توجه داشته باشید که برای دریافت این وام باید سن زوجین زیر ۵۰ سال باشد. بنابر قوانین جدید این وام همچنین به افراد زیر 18 سال تعلق نخواهد گرفت.

جدید ترین مقالات